Učni cilji in kurikulum za 5. razred OŠ
User documentation
06/18/2009
Računalniški sistemi:
- računalnik
- učenec razume, zakaj so podatki v računalniku predstavljeni v obliki ničel in enic, učenec ve, čemu služi centralna procesna enota oz. procesor, učenec pozna ime za enote zapisov podatkov v procesorju in nekaj predpon, ki so na te enote vezane, loči vzporedno in zaporedno vezavo stikal, loči logična vrata IN, ALI in NE
- zgodovina računalništva
- logična vezja
- kodiranje informacij v pomnilniku
- zaporedna in vzporedna vezava
- in
- ali
- ne
- procesor
- uporabljeni pojmi (stikalo, oblika zapisa, električno stikalo, vklop, izklop, stanje, žica, baterija, žarnica, vklopljeno, izklopljeno, sklenjen električni krog, logična vrata, logična vrata IN, logična vrata ALI, logična vrata NE, procesor, centralna procesna enota, CPE, mikroprocesor, električni signal, kombinacija, dvojiška števila, bit, kilobit, megabit, gigabit, bajt, zlog, kilobajt, megabajt, gigabajt, trdi disk)
Programska oprema:
- programska oprema
- učenec loči navedene pojme, pozna namen uporabniške in sistemske programske opreme, pozna in loči med sabo različne oblike škodljive programske opreme, zna svoj računalnik zaščititi pred škodljivo programsko opremo, zna posodobiti programe, zna namestiti in odstraniti poljuben program, zna uporabljati in ve kaj je grafični vmesnik
- sistemska programska oprema
- uporabniška programska oprema
- škodljiva programska oprema („malware“)
- odprtokodna in zaprtokodna programska oprema
- uporabljeni pojmi (elektronske komponente, ponovni zagon računalnika, program, programski paket, namestitev programa, namestitveni program, odstranitev programa, odmeščanje programa, administrator, uporabnik, programska oprema, sistemska programska oprema, operacijski sistem, gonilniki, diagnostična orodja, priročni programi, strojno-programska oprema, uporabniška programska oprema, škodljiva programska oprema, računalniški virusi, računalniški črvi, trojanski konji, vohunski programi, vsiljene reklame, okužba z virusom, protivirusna zaščita, varnostna kopija podatkov, backup copy, odprtokodna programska oprema, zaprtokodna programska oprema, javna programska oprema, lastniška programska oprema, neplačljiva programska oprema, plačljiva programska oprema, licenčni programi, zaščita, šifra, namestitvena koda, preizkusno obdobje, preizkusni program, bralni pomnilnik, ROM, temeljni vhodno-izhodni sistem, BIOS, delovni pomnilnik, RAM, trdi disk, zagnati program, proces, procesor, uporabniški vmesnik, grafična izvedba vmesnika, sistemske nastavitve)
- operacijski sistem računalnika
- ve kako operacijski sistem povezuje uporabnika in strojno opremo, ve kaj je operacijski sistem, ve kaj so gonilniki, ve kaj je uporabniški vmesnik, ve kakšno funkcijo ima operacijski sistem, pozna modularno strukturo računalnika, ve kaj je večopravilnost
- funkcije OS
- modularna struktura operacijskega sistema
- multitasking
- DOS
- Linux
- Windows
- OS X
- uporabljeni pojmi (programska oprema, uporabnika programska oprema, sistemska programska oprema, operacijski sistem, gonilniki, diagnostična orodja, priročni program, delovni pomnilniki, napredni uporabnik, uporabniški vmesnik, avtomatičen, operacija, komponenta, jedro, proces, datotečni sistem, ukazna lupina, aplikacija, večopravilnost, večuporabniški operacijski sistem, DOS, Windows, Linux, Mac OS X)
- uporabniška programska oprema (ponovitev)
- učenec napiše seminarsko nalogo (naslovna stran, stran s kazalom, strani z vsebino, stran z viri), ocenjujemo oblikovanje s pomočjo urejevalnika besedil (v okviru pouka računalništva in informatike vsebine NE ocenjujemo), lahko je 50% slik, 50% besedila, vendar pomagamo učencem estetsko oblikovati, obvezno moramo navesti vire (bodisi naslov spletne strani ali naslov knjige/revije...); temo si lahko učenec izbere tudi sam; veliko krat opozorimo učence, naj shranijo svoje delo (tudi med samo šolsko uro)
- urejevalnik besedil
- vodena SEMINARSKA NALOGA (operacijski sistemi ali škodljiva programska oprema ali druga poljubna tema, ne nujno s področja računalništva, temo si lahko učenec izbere tudi sam; lahko je 50% slik, 50% besedila, vendar pomagamo učencem estetsko oblikovati)
- uporabljeni pojmi (urejanje, urejevalnik besedil, seminarska naloga, naslovna stran, kazalo, vsebina, viri, tema naloge, pisava, sredinsko poravnati, glavni naslov, noga dokumenta, glava dokumenta, številka strani, neoštevilčen seznam, črkovalnik, predogled tiska, usmerjenost tiska, pokončno, ležeče, izvoziti v pdf format, Wikipedija)
Osnove programiranja:
- izvajanje ukazov
- učenec logično uporabi zaporedje ukazov oz. dogodkov in oblikuje krajšo zgodbico, animacijo, zaigra pesmico idr., spozna se z načinom uporabe orodja in njegovih blokov funkcij
- SCRATCH s prevodom ukazov in dogodkov v slovenski jezik (ali podobno grafično orodje prevedeno za rabo v slovenskem jeziku)
- uporabljeni pojmi – pojmi vezani na uporabo programa